Ce este lumina albastră?

Blue light is harmful to your eyes, and it can cause eye-related severe problems. This article will help you understand what blue light is and how you can protect yourself.

Deși lumina albastră are unele beneficii, ea poate cauza numeroase probleme de sănătate, poate afecta somnul și multe altele.  Înainte ca lumina artificială și fie inventată, singura sursă de lumină albastră era Soarele, iar oamenii obișnuiau să-și petreacă serile și nopțile în întuneric. Însă acum, serile noastre sunt iluminate puternic peste tot în lume, iar luminile artificiale sunt disponibile la nivel global. De aceea, am ajuns să le luăm drept bune și să plătim un preț pentru asta. Acest articol îți va arăta, în detaliu, ce este lumina albastră și ce poți face pentru a opri efectele sale nocive asupra sănătății și a vederii.

Ce este lumina albastră?

Lumina albastră este un tip de lumină vizibilă de pe spectrul de lumină perceput de ochiul uman. 

Lumina albastră are lungimi de undă mai scurte, lucru care produce mai multă energie.

Lumina albastră este considerată nocivă deoarece numeroase studii au arătat că poate duce la oboseală, epuizare a ochilor, insomnie și dureri de cap.

Ce este lumina albastră
Lumina albastră naturală vs lumina albastră artificială

Lumina albastră naturală vs lumina albastră artificială

Undele de lumină albastră ne înconjoară și pot fi întâlnite peste tot. S-ar putea să nu știi, dar ele sunt motivul pentru care cerul pare albastru.

Lumina albastră are niște lungimi de undă mai scurte care se ciocnesc de particulele din aer și fac ca lumina albastră să se împrăștie. Datorită acestor lungimi de undă de lumină albastră împrăștiate, ochii noștri procesează cerul ca fiind albastru. 

De asemenea, lumina albastră afectează ritmul circadian al corpului uman, care se ocupă de stările de trezire și de veghe. Lumina albastră are totodată un rol în a ne menține alerți, energetici și fericiți, stimulând de asemenea și timpul de reacție. Există mai multe surse de lumină albastră artificială, cum ar fi aparatura electronică și alte mijloace de iluminare.

Cum ne afectează lumina albastră ochii

Lumina albastră îți afectează ochii în mai multe feluru; lumina albastră poate trece prin cornee și prin lentilă și să ajungă la retină, unde poate duce la probleme permanente de vedere.

Lumina albastră poate afecta vederea, îmbătrâninu-ți ochii prematur. Studiile arată că prea multă expunere la lumina albastră poate cauza următoarele probleme:

 

Oboseală oculară pe fond digital

 

Lumina albastră emisă de ecranele digitale (cum ar fi calculatorul) poate cauza oboseală oculară, din moment ce are tendința de a minimaliza contrastele. Simptomele acestui sindrom de oboseală oculară digitală sunt ochi dureroși, mâncărimi și probleme cu focalizarea.

 

Afecțiuni pe retină:

 

Unele studii arată că expunerea la lumină albastră pe perioade extinse de timp poate cauza afecțiuni seriose la nivelul retinei. Prin urmare, ea poate duce la numeroase afecțiuni precum prezbiopia, miopia, astigmatismul și degenerarea maculară odată cu înaintarea în vârstă, printre altele. 

 

Degenerarea maculară 

 

Cum spuneam, lumina albastră ajunge la retină și dacă este acolo pentru un timp îndelungat, ea poate cauza o sensibilitate la lumină la nivelul retinei. Drept urmare, pot apărea unele schimbări în ochii tăi, asemănătoare cu degenerarea maculară, care pot duce chiar la orbire permanentă.

Mulți specialiști sugerează că lumina albastră de la smartphoneuri, computere și alte device-uri electronice poate crește riscul de degenerare maculară mai târziu în viață. De aceea, se recomandă utilizarea unor ochelari speciali atunci când stai la calculator.

Oboseală oculară pe fond digital

Lumina albastră și somnul

Ritmul circadian diferă de la om la om. Durata medie este de 24 de ore și 15 minute, iar cei care stau treji noaptea tind spre un ritm circadian ușor mai lung, în timp ce oamenii care se culcă devreme tind să aibă un ritm circadian mai scurt de 24 de ore. 

Conform doctorului Charles Czeisler de la departamentul de Medicină de la Harvard, lumina soarelui menține ceasul intern al omului sincronizat cu ritmul naturii.

Multe studii sugerează că expunerea la orice fel de lumină poate bloca secreția de melatonină din organism, dar că lumina albastră consumată pe timp de noapte o face mult mai agresiv. Studiile realizate la Harvard au comparat expunerea la lumină albastră, respectiv la lumină verde de aceeași intensitate pentru 6 ore jumătate. Acestea au arătat că lumina albastră a blocat de două ori mai multă melatonină și a afectat dublu ritmul circadian al pacienților decât lumina verde. 

Un alt studiu de la Universitatea din Toronto a comparat nivelul de melatonină al oamenilor expuși la lumină albastră în interior, în timp ce purtau ochelari cu protecție împotriva luminii albastre, cu acela al oamenilor expuși la lumină scăzută făr ochelari de protecție. Rezultatele au fost destul de surprinzătoare, arătând că ambele grupuri aveau cam același nivel de melatonină. 

Această descoperire susține impoteza că lumina obișnuită este la rândul ei un puternic opresor al melatoninei. Studiul a arătat de asemenea că oamenii care lucrează în tura de noapte și ce care stau treji până târziu s-ar putea proteja de efectele nocive ale luminii albastre purtând ochelari de protecție.

Mulți oameni cred că niște ochelari ieftini cu lentile portocalii pot bloca lumina albastră, și deși este oarece adevărat, aceștia blochează și alte lumini și nu pot fi utilizați în interior noaptea. 

Dacă vrei să te protejezi cu adevărat de lumina albastră, avem câteva sfaturi pentru tine: 

 

  • Dacă folosești o lumină de noapte, asigură-te că este roșie. Aceasta afectează mult mai puțin ritmul circadian și secreția de melatonină.
  • Nu privi ecrane puternic luminate cu 2-3 ore înainte de culcare. 
  • Dacă lucrezi pe tura de noapte sau folosești aparatură digitală la muncă noaptea, poartă ochelari de protecție împotriva luminii albastră sau folosește filtre anti-lumină albastră. 
  • În timpul zilei, expune-te luminii puternice. Va întări secreția de melatonină și te va ajuta să dormi noaptea. De asemenea, stimulează starea de spirit și te face mai alert pe timp de zi.

Pericolele expunerii la lumină albastră

Deși lumina albastră are cele mai scurte lungimi de undă, are de asemenea cea mai mare energie de pe spectrul de lumină. Comparată cu alte lungimi mai slabe, se observă că lumina albastră tinde să clipocească, lucru care creează o reflecție neplăcută și reduce contrastul vizual, afectând de asemenea claritatea vizuală. De aceea ajungi să suferi de oboseală oculară, mentală și fizică și de dureri de cap atunci când folosești excesiv aparatura digitală.

 

Ochii noștri nu dispun de mecanismul necesar pentru a filtra acest tip de lumină artificială. Așa că dacă ochii tăi petrec mult timp prividn lumina albastră, poate duce la degenerare maculară și chiar orbire permanentă. Experții medicali caută în  prezent moduri de a te expune într-un mod sigur la lumina albastră, cercetări care ne dau următoarele statistici:

 

  • 43% din adulți au un job la care folosesc calculatorul sau tableta pentru o perioadă îndelungată.
  • 74% din adolescenții între 14 și 17 ani folosesc în mod frecvent aparatura digitală.
  • 70% din oamenii care folosesc aparate digitale regulat suferă de oboseală oculară.
  • 93% din adolescenți au acces la dispozitive ce emit lumină albastră.

Cum îmi pot proteja ochii de lumina albastră?

Când trebuie să folosești calculatorul, telefonul, sau tableta, ești expus în mod regulat la lumina albastră. Există, însă, metode de a te proteja de efectele nocive ale acesteia. 

 

Redu din timpul petrecut în fața ecranului.

Încearcă să reducit impul petrecut în fața ecranului digital, iar atunci când ești la calculator, fă pauze în mod regulat pentru a-ți odhni ochii. 

 

Ochelari de calculator

Ochelarii pentru calculator sunt benefici în a reduce efectele nocive ale luminii albastre și oboseala asociată acesteia. Dacă folosești calculatorul în mod regulat, e recomandat să ai la îndemână o pereche de ochelari special pentru calculator

 

Strat Anti-Reflex (AR)

Dacă porți ochelari de vedere, poți adăuga un strat AR lentilelor. Acesta va bloca lumina albastră și îți va păzi ochii de efectele nocive ale acesteia. Recomandarea noastră este să alegi niște ochelari speciali pentru protecția împotriva luminii albastre.

Verdictul Final

Lumina albastră are atât efecte pozitive cât și negatice asupra sănătății tale. Deși are și o latură pozitivă, expunerea la lumină albastră ar trebui să fie minimă, deoarece efectele negative sunt mult mai serioare. Din moment ce expunerea prelungită la lumină albastră poate crea diverse probleme de sănătate, ar trebui să te protejezi, purtând ochelari speciali. 

La Muunel, poți găsi o gamă largă de produse anti-lumină albastră.

Avem tot ce îți trebuie pentru a te proteja de lumina albastră, de la ochelarii de calculator la straturi speciale anti-reflex pentru lentilele ochelarilor, la filtre de lumină albastră. Produsele noastre sunt fabricate utilizând cea mai avansată și mai nouă tehnologie în domeniu, pentru a asigura siguranța clienților noștri. Vă invităm să aruncați o privire asupra gamei noastre de ochelari de vedere și de soare.